- Stellantis overweegt de productie van sommige elektrische automodellen van zijn Chinese partner Leapmotor te verplaatsen van China naar Europa.
- Volgens topman Carlos Tavares wil het bedrijf daarmee extra kosten door de mogelijke verhoging van de importheffingen vermijden.
- Het verhogen van de importtarieven staat nog niet vast. De Europese Commissie wil nog met China om de tafel om een alternatieve oplossing te vinden.
- Lees ook: Volvo verhuist productie naar verluidt van China naar België: autofabrikant sorteert voor op hogere Europese importtarieven
Stellantis overweegt de productie van sommige elektrische automodellen van zijn Chinese partner Leapmotor te verplaatsen van China naar Europa. De mogelijke verschuiving is het gevolg van de hogere importheffing die de Europese Unie dreigt in te voeren op stekkerauto’s uit China.
Volgens topman Carlos Tavares van de Frans-Italiaans-Amerikaanse autofabrikant die in Nederland is gevestigd, wil het bedrijf daarmee mogelijke extra kosten vermijden. Vorige maand zei Tavares al dat de fabriek in het Poolse Tychy, waar momenteel de Jeep Avenger wordt gemaakt, een potentiële locatie kan zijn voor het bouwen van de modellen van Leapmotor. Stellantis is naast Jeep eigenaar van automerken als Opel, Peugeot, Chrysler en Fiat.
Ook Volvo zou overwegen om de productie van elektrische voertuigen naar Europa te halen. Britse krant The Times meldt op basis van ingewijden dat de fabrikant de EX30 en EX90 in België zou gaan produceren. Eerder gingen er ook geruchten dat Volvo, dat in handen is van het Chinese Geely, helemaal zou stoppen met de verkoop van in China geproduceerde auto’s op de Europese markt.
De Europese Commissie maakte deze week bekend vanaf 4 juli de importheffingen voor in China gemaakte elektrische auto’s te willen verhogen tot ruim 38 procent. Volgens Brussel bedrijft China namelijk oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren, waardoor de autoprijzen kunstmatig laag worden gehouden. De invoerheffing op Chinese auto’s ligt nu nog op 10 procent.
Mogelijke alternatieve oplossing
Brussel wil nog wel met Beijing in gesprek om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. China waarschuwde al dat het land mogelijk een aanklacht zal indienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over de geplande nieuwe EU-importtarieven en dreigt met tegenmaatregelen te komen.
Ook probeert de Duitse regering naar verluidt de hogere importheffingen op Chinese elektrische auto's nog van tafel te krijgen of op zijn minst af te zwakken. Duitsland wil daarmee een handelsoorlog met China, een belangrijke afzetmarkt voor de grootste economie van Europa, voorkomen.